Dzieci i Młodzież z niepłynnością mowy w systemie edukacji
III Transdyscyplinarna Konferencja Naukowo-Szkoleniowa
w cyklu TEORIE oraz PRAKTYKA REHABILITACJI,
13-14
wrzesień, Lublin: KUL, Aula Piusa XI, Gmach główny - parter
Warsztaty
14 września KUL
NAUCZYCIELE/RODZICE
Warsztat nr 1:
Warsztat nr 1:
„Wsparcie
ucznia z jąkaniem w szkole.
Warsztat
praktyczny dla rodziców i nauczycieli”
Prowadzący:
Mgr Grzegorz Chmielewski – psycholog, neurologopeda i
oligofrenopedagog. Założyciel „Fundacji „Powiemy To” i Niepublicznej Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej „Powiemy To”. Od ponad 10 lat specjalizuje się w
terapii osób z jąkaniem. Uczestnik szkoleń i konferencji, autor publikacji z
dziedziny zaburzeń płynności w mowie.
Czas
warsztatu: 90 minut
Odbiorcy:
rodzice dzieci z jąkaniem oraz nauczyciele uczniów z jąkaniem
Cel:
Celem warsztatu jest przygotowania uczestników do wspierania ucznia z objawami
jąkania w środowisku szkolnym na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1-3).
Opis
warsztatu: Warsztat jest skierowany w szczególności
do nauczycieli i rodziców uczniów z klas 1-3. W trakcie warsztatu uczestnicy
nabędą praktyczne umiejętności wspierania ucznia z jąkaniem w sferze
dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej na pierwszych etapach edukacji
wczesnoszkolnej.
Warsztat
nr 2:
„Dziecko, młodzież/uczeń z jąkaniem
– jak może pomagać wychowawca,
nauczyciel, rodzic?”
Prowadzący: Mgr Róża
Sobocińska – logopeda, neurologopeda, specjalista
m.in. w zakresie terapii osób z jąkaniem, wieloletni prowadzący grupowe terapie
na turnusach rehabilitacyjnych osób z jąkaniem. Wykładowca Wyższej Szkoły
Bankowej i UMK w Toruniu.
Czas warsztatu:
90 minut
Odbiorcy: rodzice
dzieci z jąkaniem i nauczyciele uczniów z jąkaniem (przedszkole, szkoła,
uczelnia) oraz młodzież z jąkaniem.
Cel: Poznanie
przez uczestników warsztatu narzędzi pomocy dziecku i młodzieży z jąkaniem.
Opis warsztatu:
Szukamy odpowiedzi na pytania: Jak sobie radzić z wyśmiewaniem lub, gdy mamy do
czynienia z „kozłem ofiarnym”? Jak radzić sobie podczas ustnych wypowiedzi, czy
w głośnym czytaniu? Uczestnik warsztatu otrzyma
dwie ulotki z konkretnymi radami,
dotyczącymi różnych form pomocy osobie z jąkaniem. Przepracuje – w scenkach
sytuacyjnych - optymalną pomoc, jaką może udzielić rodzic i nauczyciel oraz
sama młoda osoba jąkająca się sobie.
Warsztat
nr 3:
„Znaczenie
i sposoby wsparcia dziecka jąkającego się"
Prowadzący:
Mgr Katarzyna Ploch - Logopeda, pedagog/specjalny o
specjalności autyzm i inne całościowe zaburzenia rozwoju, nauczyciel dyplomowany;
diagnosta i terapeuta osób jąkających się i z różnymi niepełnosprawnościami. Reprezentuje
oba środowiska: logopedów i osób
jąkających się; od dwóch dekad działa w Polskim Związku Jąkających się,
następnie w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Osób Jąkających się „Ostoja"; prowadzi zajęcia dydaktyczne dotyczące
problematyki jąkania dla studentów podyplomowych studiów logopedycznych.
Czas warsztatu:
90 minut
Odbiorcy:
rodzice dzieci z jąkaniem i młodzież z jąkaniem.
Cel:
Wyposażenie rodzica w skuteczne metody i techniki wspomagania swojego
jąkającego się dziecka.
Opis warsztatu:
W trakcie warsztatu uczestnicy nabędą praktyczne umiejętności wspierania ucznia
z jąkaniem w sferze opiekuńczej i wychowawczej.
Warsztat nr 4:
„Uczeń z niepłynnością mowy w sytuacji zajęć edukacyjno-wychowawczych”
Prowadzący: Mgr Małgorzata Wiślicka – logopeda, nauczyciel języka polskiego, doktorantka na WH UMCS ; od 20 lat z pasją prowadzi terapię dzieci, młodzieży i dorosłych z niepłynnością mowy; dwóch dekad aktywnie współpracuje z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Osób Jąkających się „Ostoja”.
Czas warsztatu: 90 minut
Odbiorcy: Nauczyciele „przedmiotowcy” (uczniów jąkających się) z różnych etapów edukacyjnych
Cel: Nabycie praktycznych umiejętność wspierania ucznia z niepłynnością mówienia – w sytuacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Opis warsztatu: Uczestnicy zapoznają się technikami relaksacyjnymi, radzenia sobie w sytuacji trudnej; ćwiczeniami wzmacniającymi poczucie sprawstwa i własnej wartości, tolerancji, samoakceptacji i akceptacji innych, wzajemnego szacunku w sytuacji szkolnej.
Warsztat
nr 5:
„Być osobą
doświadczającą jąkania – co nauczyciele wiedzieć powinni?
Warsztat
praktyczny dla pedagogów”
Prowadzący:
Mgr Izabela Michta
– socjolog, koordynatorka grupy terapeutyczno-samopomocowej dla osób jąkających
się działającej przy Instytucie Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej na
Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (Klub
ludzi mówiących). Współorganizatorka cyklicznych spotkań warsztatowych dla
dzieci jąkających się i ich rodziców na Uniwersytecie Śląskim.
Benny Ravid
– założyciel AMBI – Izraelskiego Stowarzyszenia Osób Jąkających się (Israel
Stuttering Association), w latach 1999–2015 pełnił funkcję przewodniczącego
tego stowarzyszenia. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego
Międzynarodowego Stowarzyszenia Osób Jąkających się (International Stuttering
Association). Obecnie jest honorowym prezydentem AMBI i prowadzi w ramach
stowarzyszenia różne projekty.
Czas warsztatu:
90 minut
Odbiorcy:
Nauczyciele (w szczególności mający w klasie jąkającego się ucznia)
Cel:
Celem warsztatu jest rozumienie przez doświadczenie kontaktu z osobami
jąkającymi się (w środowisku szkolnym).
Opis warsztatu:
Jest to empiryczny warsztat, tworzący przestrzeń do wymiany wiedzy i
doświadczeń między pedagogami, a osobami jąkającymi się. Interakcje z osobami
doświadczającymi jąkania mogą być pomocne w pełnym zrozumieniu zjawiska
jąkania, budując postawę empatii względem osób z jąkaniem oraz towarzyszących
jąkaniu problemów.
MŁODZIEŻ/DOROŚLI JĄKAJĄCY SIĘ
Warsztat nr 6:
MŁODZIEŻ/DOROŚLI JĄKAJĄCY SIĘ
Warsztat nr 6:
"Mówić wystarczająco płynnie - modyfikacja jąkania"
Prowadzący: Mgr Lucyna Jankowska-Szafarska - psycholog kliniczny; Szpital Kliniczny im. dr Babińskiego w Krakowie. Prowadzi indywidualną i grupową terapię w nurcie modyfikacji poszerzoną o elementy psychoterapii oraz prowadzi zajęcia dydaktyczne z tego zakresu. Tłumacz książki W. Della (2019) "Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym" wydanej przez Impuls.
Czas warsztatu: 90 minut
Odbiorcy: osoby jąkające się (młodzieży i dorośli)
Cel: Poprawa płynności mówienia.
Opis warsztatu: Uczestnicy poznają główne założenia terapii jąkania w podejściu określanym także jako "jąkać się bardziej płynnie", rozbudowane o pracę nad tolerancją niedoskonałości i samoakceptacją. Poznają jedno z ćwiczeń ułatwiających odczucie wpływu na sposób jąkania i - w perspektywie - możliwość jego regulacji.
Warsztat
nr 7:
„Mistrzostwo w
jąkaniu się. Warsztat praktyczny dla młodzieży
oraz osób dorosłych
doświadczających jąkania”
Prowadzący:
Mgr Izabela Michta
– socjolog, koordynatorka grupy terapeutyczno-samopomocowej dla osób jąkających
się działającej przy Instytucie Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej na
Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (Klub
ludzi mówiących). Współorganizatorka cyklicznych spotkań warsztatowych dla
dzieci jąkających się i ich rodziców na Uniwersytecie Śląskim.
Benny Ravid
– założyciel AMBI – Izraelskiego Stowarzyszenia Osób Jąkających się (Israel
Stuttering Association), w latach 1999–2015 pełnił funkcję przewodniczącego
tego stowarzyszenia. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego
Międzynarodowego Stowarzyszenia Osób Jąkających się (International Stuttering
Association). Obecnie jest honorowym prezydentem AMBI i prowadzi w ramach
stowarzyszenia różne projekty.
Czas warsztatu: 90
minut
Odbiorcy: Młodzież,
dorosłe osoby doświadczające jąkania oraz wszystkie osoby zainteresowane
tematyką jąkania
Cel: Celem
warsztatu jest zmiana postaw względem (swojego) jąkania – ze słabości i
problemu, w dumę i siłę.
Opis warsztatu: Uczestnicy
biorący udział w „Mistrzostwach Jąkania” otrzymają przestrzeń do jąkania się
otwartego, w atmosferze wzajemnego wsparcia. Takie działanie może przyczynić
się do zbudowania akceptującej postawy względem swojego jąkania, co może być
pomocne w procesie autoterapii i/lub terapii logopedycznej.
Warsztat
nr 8:
„Warsztat
z emisji głosu”
Prowadzący: Ramona Rey – polska piosenkarka muzyki elektro-pop, autorka tekstów, śpiewaczka
operowa, pedagog. Edukację muzyczną rozpoczęła w Zespole Szkół Muzycznych im.
F. Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalnym. Jest również
absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-
Aktorskim oraz Wydziału Pedagogiki na Uniwersytecie Warszawskim. Jako
mezzosopranistka występowała m.in. na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku,
Opery Nova w Bydgoszczy i Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.
Brała udział w licznych koncertach w kraju i zagranicą.
Czas warsztatu:
90 minut
Odbiorcy:
Osoby jąkające się (około 10 osób).
Cel:
Poznanie swojego ciała jako aparatu mowy.
Opis warsztatu:
Całe ciało naszpikowane jest rezonatorami i tworzy nasz głos.
Dźwięk jest przyjemną wibracją, którą dajemy i przyjmujemy. Połączymy
dźwięk z ruchem. Będziemy pracować nad spokojnym oddechem, nad rytmem,
impostacją głosu, wykorzystamy techniki relaksacyjne do wydobywania zdrowego
dźwięku. Śpiew jest jedynie przedłużoną mową. Na scenie wszyscy jesteśmy
w stanie mówić i śpiewać płynnie.